Communiceren

Veel problemen in organisaties zijn terug te voeren op fouten in of een gebrek aan communicatie. Andersom zie ik dat er veel ontwikkeling is wanneer er op een goede manier gecommuniceerd wordt. Dat is te oefenen. Van organisaties die dat goed doen is dus veel te leren. Omdat organisaties zoals onderwijsinstellingen uit groepen mensen bestaan met verschillende achtergrond, zien we verschillen in communicatie. We hebben te maken met verschil in leeftijd, denkwijzen en in gedrag. Het blijkt belangrijk om begrip te hebben voor die verschillen. Emotionele betrokkenheid bepaalt voor een groot deel hoe er met en over elkaar gesproken wordt.  Zaak om met elkaar af te spreken wat werkt en effectief is.

Wanneer ik op scholen kom, probeer ik goede voorbeelden uit de praktijk te gebruiken om onderlinge communicatie te verbeteren. Het valt ook samen met teambuildingsactiviteiten en groepsprocessen. Daarover kun je ook iets lezen op deze website. Hieronder zie een aantal voorbeelden van voorwaarden voor effectieve communicatie:

LUISTER EERST NAAR EEN ANDER EN REAGEER NIET DIRECT. DENK NA OVER EEN POSITIEVE REACTIE.

OORDEEL NIET, LAAT MENINGEN EN AANNAMES ACHTERWEGE, VRAAG DOOR TOT JE HET BEGRIJPT.

LEER GOED FEEDBACK GEVEN OVER VERSCHILLENDE MANIEREN - GEDRAG - TAAK - PROCES - PERSOON.

COMMUNICEER OP DE JUISTE PLEK, HET JUISTE MOMENT EN RECHTSREEKS NAAR DE JUISTE PERSOON.

Deze theorie lijkt gemakkelijk dan het is. Door hier alert op te zijn en dagelijks te oefenen in praktijksituaties van elke dag, kun je met leuke oefenvormen zorgen voor directe verbetering.

                                                                          interim manager creatief-ondernemen