Groepsprocessen - HEMA

 

Zoals een leerkracht/docent van zijn/haar nieuwe klas aan het begin van een schooljaar tot een groep probeert te vormen, doen leidinggevenden dat ook in organisaties. Wat voor kinderen geldt, geldt ook voor volwassenen. In elke groep zie je dezelfde kenmerken terugkomen. Weliswaar in verschillend tempo, maar uiteindelijk doorloopt elke groep hetzelfde proces. Fantastisch wanneer het lukt om als groep optimaal samen te werken.Maar hoe bereik je dat? Het helpt in ieder geval dat de leidinggevende kennis heeft van het proces en de daarbij horende kenmerken. Door dat groepsproces te doorlopen en de groep te laten ervaren en herkennen, in welke fase ze zich bevindt, doen zich kansen voor om als team te groeien naar PROFESSIONELE SAMENWERKING.

De rol van teamleider is wel cruciaal. Behalve de kennis van het proces, vraagt het ook vaardigheden op gebied van communicatie. Transparantie en het op de juiste momenten aangeven van grenzen, bevordert een open communicatie. Het zorgt ervoor dat ieder groepslid zich uiteindelijk kwetsbaar durft op te stellen. Door reflectie op gedrag kan het individu zijn kwaliteiten inzetten in het belang van de groep. Iedereen die een dergelijk proces succesvol heeft doorlopen, zal dit willen herhalen. De deelnemer krijgt ENERGIE, weet zich geïnspireerd en heeft duurzaam vaardigheden ontwikkeld.

Het groepsproces doorloop je m.i. het meest effectief wanneer praktische oefeningen door de groep zelf geanalyseerd worden. Praktische oefeningen blijven langer in het geheugen. Dat zijn zo krachtige ondersteuners van de theorie. Samengevat hoop je het "HEMA effect" te bereiken.

H Herkennen - Besef van bepaald gedrag bij jou en de ander, zowel verbaal als non-verbaal

Erkennen - Bewustwording van dat gedrag, toegeven van zowel positief als negatief effect 

Moment van bezinning om te overdenken of dat gedrag vervolg verdient of juist niet (reflectie)

Actie ondernemen om voortaan meer gewenst gedrag te tonen op eigen initiatief.